do spisu treści
Ta strona korzysta z ciasteczek (cookie). Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Więcej

KLAFS – moja sauna i spa

Czy żyje się dłużej dzięki chodzeniu do sauny?

Pytania i odpowiedzi nt. wellnes KLAFS

Każdy, kto regularnie chodzi do sauny, może przedłużyć swoje życie. Tak wynika z badań Priv.-Doz. dr med. Rainera Brenkego prowadzonych przez dziesięciolecia, dotyczących skuteczności pobytu w saunie

Motywacja, aby regularnie chodzić do sauny wykracza daleko poza utrzymanie ogólnie dobrego zdrowia i popularnej odnowy biologicznej. Dr Brenke jest przekonany, że w przypadku regularnego stosowania można wręcz zmniejszyć częstotliwość wizyt u lekarza. Do najważniejszych obserwacji wynikających z aktualnych badań należy termiczna zdolność adaptacji organizmu, powodująca długotrwałe obniżenie temperatury wnętrza ciała.

Osoby, które regularnie odwiedzają saunę już po zaledwie kilku tygodniach pocą się zdrowiej i bardziej wydajnie niż na początku. Również w zimie osoby te nie marzną tak szybko, a w lecie cierpią mniej z powodu gorąca. W tym kontekście organizm intensyfikuje z upływem czasu zdolność do oddawania ciepła - już po dziesięciu pobytach w saunie rośnie temperatura skóry w związku z lepszym ukrwieniem. Z jednej strony polepsza się oddawanie ciepła, a z drugiej strony, w rezultacie zmniejszenia efektu izolacji skóry przez regularne podgrzewanie i pocenie się w saunie następuje długoterminowy spadek temperatury wnętrza ciała. Osoby biorące udział w badaniu nie odczuły spadku temperatury wewnętrznej ciała w ciągu kilku tygodni na poziomie 0,5 ° C poniżej wartości nominalnej w formie marznięcia lub dreszczy - po termicznym dostosowaniu się nowa temperatura po prostu utrwaliła się na stałe.

"Temperatura ciała niższa o 0,5 °C mogłaby przedłużyć oczekiwaną długość życia przynajmniej o 5 lat. Jeśli adaptacja termiczna rozpoczęłoby się w średnim wieku, to oczekiwana długość życia byłaby od dwóch do trzech lat dłuższa wyższa." Termiczna adaptacja cieplna ludzi korzystających z sauny, osiągana dzięki zmiennym bodźcom, umożliwia poniekąd opóźnienie różnych procesów starzenia się: Tak jak większość procesów życiowych jest zależna od temperatury, wzrost temperatury przyśpiesza ogólnie wiele procesów, a zimno może również działać spowalniająco.

Aby osiągnąć opisane efekty zdrowotne decydujące jest nagrzanie sauny do 90 °C, jak również prysznic zimną wodą. Regularnie uczęszczanie do sauny obniża w końcu temperaturę ciała, a ponadto prowadzi do wzmocnienia mechanizmów obronnych organizmu. "Badania japońskie pokazują, że działanie zmiennych bodźców: gorący- zimny w saunoterapii, rozszerzające naczynia krwionośne, przeciwdziała powstawaniu miażdżycy. Ponadto, niższa temperatura ciała zmniejsza powstawanie wolnych rodników, które przyspieszają procesy starzenia się organizmu. A przy tym klasyczna sauna z dwoma do trzech wejść po 10 do 15 minut każde, jest najbardziej efektywnym sposobem hartowania swojego ciała. Ważne dla rozszerzenia naczyń krwionośnych jest gorące powietrze i następujące po tym schładzanie się - dla uzyskania długotrwałego efektu działanie zmiennego bodźca ciepłego i zimnego. Według Brenkego "już po kilku miesiącach spada temperatura ciała, podczas gdy wzrasta temperatura skóry i rozpoczyna się hartowanie".

Te pozytywne efekty można łatwo uzyskać, montując saunę we własnych czterech ścianach: KLAFS, wiodący producent saun i spa, oferuje atrakcyjne możliwości projektowania dla regularnego i korzystnego hartowania ciała i umysłu. Rozwiązania projektowe dopasowane dla każdego pomieszczenia, sauna domowa staje się wówczas całkiem prywatnym źródłem zdrowia i młodości.

Dr Rainer Brenke pracuje obecnie jako dyrektor Oddziału Medycyny Naturalnej w klinice Hufeland w Bad Ems.

Powrót do widoku ogólnego

Drukuj